فشرده سازی فایل های وردپرس یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش سرعت در وردپرس است که با استفاده از این امکان میتونید تا نسبت به فشرده سازی فایل های سی‌اس‌اس و جاوا اسکریپت در وردپرس اقدام کنید و یا با ترکیب کردن فایل‌های css و js سرعت سایت خودتون را بهبود بخشید. همونطور که میدونید استفاده از CSS و JS میتونه در زیباسازی سایت شما و ایجاد یک رابطه کاربری بهتر مناسب‌ترین گزینه باشه، اما هرچقدر که از کدهای بیشتری در این دو فایل استفاده کنید و سعی کنید از المان‌های مختلف در قالب وردپرس استفاده کنید تا ظاهر بهتری داشته باشید به همین ترتیب با افزایش حجم این فایل‌ها سایت شما هم با کاهش سرعت مواجه خواهد شد. بنابراین یکی از راه‌های افزایش سرعت سایت در مرحله اول اینه که فایل های css و js را در وردپرس فشرده کنید.

در این آموزش ما قصد داریم به معرفی افزونه فشرده سازی فایل های وردپرس بپردازیم که با استفاده از این افزونه میتونید فایل های CSS و JS را در سایت خودتون استفاده کنید، علاوه بر این با استفاده از این افزونه قادر هستید تا از قابلیت‌های بیشتری مثل کش وردپرس، فعال سازی Gzip در وردپرس، ترکیب فایل‌های js در وردپرس و… هم بهره‌مند شده و ازشون استفاده کنید. پس اگر به دنبال یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش سرعت در وردپرس هستید تا انتهای این آموزش همراه ما باشید.

آموزش فشرده سازی فایل های وردپرس

افزونه فشرده سازی فایل های وردپرس که قصد معرفی اونو دارم با عنوان WP Fastest Cache در مخزن وردپرس به ثبت رسیده و تا به امروز موفق شده تا بیش از 500.000 نصب فعال و کسب امتیاز 4.8 را ازآن خودش بکنه که با استفاده از این افزونه میتونید اقدام به افزایش سرعت در وردپرس و فشرده سازی فایل های سی‌اس‌اس و جاوا اسکریپت در وردپرس اقدام کنید. طبق ادعای سازندگان افزونه، این افزونه در مقایسه با سایر افزونه‌های معروف که برای کش وردپرس و افزایش سرعت سایت مورد استفاده قرار میگیرند بهتر عمل میکنه و طبق تجربه‌ای که در استفاده از این افزونه داشتم باید بگم که کاملا درست بوده و چیزی فراتر از ادعاست.

 

بعد از نصب و فعال سازی افزونه مشابه تصویر زیر منویی با نام WP Fastest Cache در پیشخوان وردپرس افزوده خواهد شد، روی این منو کلیک کرده و سپس به تب Setting مراجعه کنید تا ابتدا تنظیمات افزونه را به دلخواه خود سفارشی سازی کنید.

 

 

Cache System: برای اینکه بتونید از قابلیت سیستم کش وردپرس در این افزونه استفاده کنید، این گزینه را روی حالت Enable قرار دهید.

Preload: با استفاده از این قسمت میتونید برای صفحه اصلی، صفحه نوشته، صفحه برگه و صفحات دسته‌بندی مدت زمان دلخواهی برای پیش بارگزاری در کش سایت تعیین کنید. با فعال کردن این گزینه پنجره زیر نمایش داده میشه که میتونید تنظیمات دلخواه خودتون را برای هر یک از صفحات ذکر شده تعیین کنید.

 

 

Logged-in Users: با فعال کردن این گزینه کش سایت برای کاربرانی که عضو سایت شده و وارد اکانت خود شده باشند غیرفعال میشود. پیشنهاد می کنم اگه سایت فروشگاهی دارید یا هرگونه سایتی که اطلاعات مهمی بین کاربران رد و بدل میشه این گزینه را فعال کنید. چرا که در بیشتر مواقع در هنگام خرید به دلیل فعال بودن کش مشکلاتی در مراحل خرید ایجاد می‌شود در حالی که سایر افزونه‌های کش وردپرس چنین قابلیتی را ندارند.

Mobile: این گزینه هم کش وردپرس برای کاربرانی که با موبایل وارد شده‌اند را غیرفعال میکند.

New Post: با فعال کردن این گزینه به صورت اتوماتیک بعد از انتشار هر نوشته کش وردپرس خالی شده و مجددا سایت کش خواهد شد. این قابلیت را میشه به عنوان نقطه قوت افزونه افزایش سرعت در وردپرس در نظر گرفت تا نیازی نباشه میزان زمان کش سایت ثابت بوده یا اینکه به صورت دستی کش وردپرس را خالی کنید.

Update Post: با فعال کردن این گزینه هنگام به‌روزرسانی و آپدیت نوشته هم میتونید کش وردپرس را مشابه حالت قبل خالی کنید. این امکان هم وجود داره تعیین کنید که کلیه کش خالی بشه یا اینکه صرفا کش مربوط به برگه، نوشته، دسته‌بندی و سایر صفحات مرتبط با نوشته که در تصویر زیر انتخاب‌های خودتون را میتونید ببینید و سفارشی سازی کنید.

 

 

Minify HTML: همونطور که میدونید صفحات وب طوری هستند که توسط مرورگر در قالب یک فایل HTML نمایش داده می‌شوند. با استفاده از این گزینه در تنظیمات افزونه قادر هستید صفحات خود را فشرده کرده و حجم آنها را به بهترین شکل ممکن کم کنید تا سایت سریع‌تر لود و بارگذاری شود.

Minify Css: این گزینه هم برای فشرده‌سازی فایل‌های CSS در وردپرس است که مشابه نمونه قبل آنها را فشرده کرده و در نهایت سرعت سایت را افزایش خواهد داد. فشرده سازی فایل های css در وردپرس با خلاصه و مرتب سازی کدها صورت میگیره که باعث کاهش حجم اونها خواهد شد.

Combine Css و Combine Js: با استفاده از این قابلیت میتونید فایل‌های CSS و JS را با یکدیگر ترکیب کرده و بین تگ‌های Head قرار بدین تا به این شکل اقدام به کاهش تعداد درخواست http در وردپرس کرده و در نهایت منجر به افزایش سرعت وردپرس شوید.

Gzip: این قابلیت نیز برای کاهش اندازه فایل‌های ارسالی از سرور مورد استفاده قرار میگیره که میتونه در میزان سرعت وردپرس به حد قابل توجهی تاثیرگذار باشد.

Browser Caching: با استفاده از این گزینه میتونید فایل‌های تکراری در مرورگر را کش کنید که برای مدت زمان تعیین شده فایل‌ها در مرورگر کاربر به صورت کش شده قرار میگیرند و هر زمان که کاربر به سایت مراجعه میکنه به جای اینکه فایل‌ها مجددا از هاست لود شوند از سیستم کاربر لود خواهند شد.

Disable Emojis: با استفاده از این گزینه هم میتونید اقدام به غیرفعال کردن شکلک‌ها در وردپرس بکنید که قبلا به صورت مفصل در آموزش جداگانه به بررسی این مورد در وردپرس پرداختم.

در نهایت از بخش Language هم میتونید زبان مورد نظر خودتون را برای افزونه انتخاب کرده و در نهایت با ذخیره کردن تنظیمات از قابلیت‌هایی که این افزونه برای کش وردپرس و فشرده سازی کردن فایل های وردپرس در اختیارتون قرار میده استفاده کنید.

 

 

حذف کش فایل های فشرده سازی شده در وردپرس

با مراجعه به تب Delete Cache قادر هستید تا هر زمان که نیاز داشتید کش ذخیره شده در سایت را به صورت کامل حذف کنید. این گزینه امکان حذف کش سایت را در دو حالت کلی میده که عبارتند از:

 

 

حذف کش در حالت Time Out وردپرس

با استفاده از Cache timeout میتونید هر زمان که سایت به دلایلی مثل خطای داخلی سرور در وردپرس و یا خطای برنامه نویسی در قالب و افزونه به حالت timeout رفت کش سایت را در این مواقع برای صفحات دلخواه خود به صورت خودکار خالی کنید تا مشکلی در روند نمایش سایت براتون پیش نیاد. برای این منظور روی دکمه Add New Rule کلیک کنید تا مشابه تصویر بالا پنجره‌ای براتون باز شود. حالا ابتدا از بخش if REQUEST_URI صفحه یا صفحات مورد نظر دلخواه برای خالی شدن کش که میتونه شامل گزینه‌های کلیه صفحات سایت، صفحه اصلی، صفحات انتخابی و… باشه را انتخاب کرده و سپس از بخش Then مدت زمان مورد نظر برای خالی شدن کش در دوره زمانی خودکار را تعیین کرده و در نهایت روی دکمه Save کلیک کنید.

 

 

تعیین استثنا برای کش وردپرس

همونطوری که در بالا بهش اشاره کردم یکی از بخش‌های خوشمزه و جالب این افزونه که باعث ایجاد تمایز اون نسبت به سایر افزونه‌های کش وردپرس شده امکان تعیین استثنا در کش وردپرس هست که با استفاده از این قابلیت میتونید در هر بخشی که قصد دارید برای هر صفحه از وبسایت خودتون امکان کش وردپرس را غیرفعال کنید. حالا برای این منظور پس از انتخاب نوع استثنا که میتونه شامل مواردی مثل آدرس صفحه یا آدرس فایل، روی گزینه Add New Rule کلیک کرده و سپس اطلاعات موجود در آن را تکمیل کنید تا از کش شدن آنها جلوگیری کنید. این بخش به شما امکان کش نکردن در موارد زیر را خواهد داد.

  1. کش صفحه خاص
  2. کش در حالت استفاده از شبکه‌های اجتماعی
  3. کش در حالت کوکی
  4. کش فایل CSS
  5. کش فایل JS

در بخش CDN هم قادر هستید تا در صورت استفاده از CDN در وردپرس اطلاعات آن را وارد کنید تا فایل‌های موجود در بخش CDN سایت نیز کش شده و آنها را مدیریت کنید. سایر بخش‌های افزونه به صورت تجاری هستند که برای استفاده ازشون لازمه نسخه پولی آن را خریداری کنید که از توضیحات این بخش می‌گذریم.

امیدوارم این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشه و با استفاده از اون تونسته باشید تا نسبت به فشرده سازی فایل های سی‌اس‌اس و جاوا اسکریپت در وردپرس اقدام کرده و علاوه بر این از امکاناتی که این افزونه برای افزایش سرعت در وردپرس و کش وردپرس در اختیارتون قرار میده استفاده کنید. اگر در رابطه با این افزونه سوال یا مشکلی داشتید در بخش دیدگاه‌ها اعلام کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *